19.06.2023 r. Pokaz Fotografii Kulinarnej i Produktowej – Innowacja w obiektywie w ramach operacji pn.: Zespoły Tematyczne i innowacje w rolnictwie
Pokaz Fotografii Kulinarnej i Produktowej - Innowacje w obiektywie
19 czerwca 2023 r. z udziałem Kingi Błaszczyk-Wójcickiej
w siedzibie Fundacji Nasze Wolne Życie w Pomorsku
Operacja zrealizowana przez Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Kalsku w ramach operacji pn.: Zespoły Tematyczne i innowacje w rolnictwie zgodnie z Planem Działania KSOW na lata 2014-2020 w zakresie SIR Plan Operacyjny na lata 2022-2023.
Małe Drobne Finezyjne Figuratywne
Jaki założyliśmy sobie Cel przy planowaniu pokazu?
- zaprosić najlepszą fotografkę produktowo – kulinarną w Polsce,
- dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej zainteresowanych odbiorców,
- poszukać odpowiedniego miejsca na wsi, by w bliskości natury i produktu móc go pokazać w swojej naturalnej postaci.
Bez studia, bez dodatkowych lamp – tak by każdy uczestnik mógł takie zdjęcia wykonać w swoim zaciszu polowo-domowo-gospodarczym,
- rozbudzić kreatywność i potencjał w naszych uczestnikach,
- rozbudować ich produktowe portfolio.
Zaprosiliśmy Panią Kingę Błaszczyk-Wójcicką, Fotografkę i Stylistkę kulinarną, Nauczycielkę fotografii, autorkę bloga Greenmorning.pl, która tworzy przepisy, stylizuje i fotografuje sesje kulinarne takich tytułów jak: „Voyage”, „Sweet Dreams”, „Plantes & Sante”, „Interiør Magazinet”, „Weranda”, „Weranda Country”, „Magazyn Gazety Wyborczej”, „Moje Gotowanie”. Sporadycznie wykonuje również komercyjne zdjęcia kulinarne. Na tym polu współpracowała m.in. z firmą DUKA i słynnym włoskim producentem oliwy Monini. Jest również wykładowcą w Akademii Nikona, prowadzi również swoje studio gdzie organizuje autorskie kursy „jeden na jeden”, na których uczy kursantów jak tworzyć fotografię kulinarną na bardzo wysokim poziomie. Wielu jej kursantów oraz kursantek to rolnicy i producenci żywności. Szkolenie tej grupy jak mówi Pani Kinga – przyczynia się do rozwoju lokalnych inicjatyw, które dbają o dobrą żywność dla nas wszystkich, z tą grupą lubi pracować najbardziej.
Szukam nowego, świeżego spojrzenia, stąpam po cienkiej linii, gdzie kończy się już fotografia kulinarna, a zaczyna stylizowana fotografia przedmiotu. Mój cel jest dość jasno sprecyzowany: po pierwsze ma być smacznie, po drugie pięknie. Dokładnie w tej kolejności - sama o sobie mówi.
Z Panią Kingą spotykamy się w ramach operacji pn. Zespoły Tematyczne i innowacyjne w rolnictwie zgodnie z Planem Operacyjnym na lata 2022 – 2023, spotykamy się w Pomorsku w miejscu kreowanym prowadzonym przez Przemysława i Małgorzatę Zielińskich założycieli Fundacji Nasze Wolne Życie. W spotkaniu uczestniczą przedstawiciele Grup Operacyjnych w ramach działania „Współpraca”, producenci rolno – spożywczy, lubuscy rolnicy oraz pasjonaci fotografii produktowej i kulinarnej.
W relacji postaram się Państwu przybliżyć treści i atmosferę jaka panowała podczas Pokazu.
Pani Kinga przyjechała przygotowana bardzo profesjonalnie, oprócz sprzętu, dodatków, „propsów” przywiozła ze sobą dwie utalentowane osoby przedstawiając je jako „Asystentki” tj. Ekspertka ds. Digital Marketing, Renata Selent – Mogilewska oraz Katarzyna Kowalczyk – utalentowana fotografka, była kursantka.
Pokaz miał naszym uczestnikom przede wszystkim podnieść poziom wiedzy i umiejętności w zakresie innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, świeższego spojrzenia na swój marketing i promocję produktu. A w konsekwencji podnieść przedsiębiorczość i sprzedaż produktów z własnego gospodarstwa. Oprócz wiedzy z dziedziny fotografii i umiejętności fotografowania, kompozycji, stylizacji i doboru produktu, otrzymaliśmy jeszcze wiedzę o skutecznej promocji w mediach społecznościowych i stronach internetowych.
Pierwsze pytanie, które padło podczas spotkania brzmiało - po co nam lepsze zdjęcia?
W dzisiejszych czasach liczy się przede wszystkim obraz, później niestety treść. Jesteśmy społeczeństwem „skrolującym” nie zatrzymujemy swojej uwagi dłużej niż kilka sekund na danej treści. Świat kręci się w sieci, aż 80% konsumentów poszukuje informacji o produktach właśnie tam, a nie w sklepie. To media dziś kreują nasze potrzeby i trendy. Stajemy się społeczeństwem „obrazkowym” kupujemy obraz, a dopiero później zastanawiamy się, czy dany produkt jest nam potrzebny. Często w sieci zachowujemy się emocjonalnie, a nie w pełni rozsądkowo. Posiadając dobre i profesjonalne zdjęcie zyskujemy na wizerunku, kierujemy naszą markę, zyskujemy większe zainteresowanie odbiorców oraz jesteśmy krok dalej od naszej konkurencji. Czyli osoba „skrolująca” zatrzyma się na zdjęciu, skupi uwagę i zainteresowanie. A jeśli dodatkowo zdjęcie posiada efekt „WOW” to nasz produkt można powiedzieć, że jest sprzedany.
Pani Kinga dała nam wiele istotnych porad i kluczowej wiedzy, od czego każdy uczestnik może zacząć budować swoją markę produktową. Należy zacząć przede wszystkim od zmiany myślenia i zmiany swoich przekonań, czyli myślenia takiego, że zdjęcie nam w niczym nie pomoże, że to zbędna czynność i po co skupiać na niej tyle energii i czasu. Myślimy - przecież mój produkt sam się broni, jest najlepszy – my to wiemy, ale nasi przyszli odbiorcy jeszcze tego nie wiedzą. Nie oczekujmy od razu spektakularnych efektów zdjęciowych. Nie każdy urodził się fotografem, nie każdy dysponuje dobrym obiektywem i aparatem pełnoklatkowym. Często do dyspozycji mamy tylko telefon, który służy nam jako profesjonalny sprzęt. Uczymy się poprzez regularny trening oraz systematyczność. Tak samo jest w fotografii. Im więcej robisz zdjęć tym więcej dowiadujesz się o świetle, ustawieniach i kompozycji. Z wygodnych ustawień automatycznych, nagle nieświadomie przechodzisz na ustawienia manualne. Co ważne - nie bójmy się pytać, szkolić i obserwować. Zapisujemy się na kursy i warsztaty. Obecnie wiele można znaleźć w sieci. Czytajmy i słuchajmy wywiadów ze znanymi fotografami, przyglądajmy się ich spojrzeniu na tworzone treści i wyciągajmy coś dla siebie. Jeśli nie lubisz, nie umiesz robić zdjęć – znajdź kogoś kto je zrobi za ciebie – może ty lepiej piszesz – wymienicie się swoimi umiejętnościami – podkreśla Pani Kinga.
Wchodząc w swojej działalności w role FOTOGRAFA – musisz zdać sobie sprawę, że ty jako jedna osoba – stajesz się zarazem – kucharzem, stylistą, fotografem, grafikiem oraz dodam od siebie marketingowcem. Te wszystkie zadania są przed Tobą.
Jeśli wchodzisz w rolę Kucharza:
Używaj do zdjęć zawsze świeżych i naturalnych produktów – one obronią się same. Wykorzystaj zastane elementy natury (sad, pole, grządkę). Znajdź swojego „super modela” – dokładnie obejrzyj swój produkt, z której strony prezentuje się najlepiej i z jakim dodatkiem. Pamiętaj, że produkt surowy a ugotowany – robi różnicę. Nie każdy produkt po obróbce termicznej prezentuje się dobrze, często traci swój naturalny kolor, fakturę i formę. Jeśli mamy już produkt musimy go pokazać w sposób różnorodny – wizualnie nie może być nudno. Jeśli pokazujemy sok, pokażmy też sad i jabłka na drzewach. Bawmy się zestawieniem kadrów (projektujmy np. kolaże).
Jeśli wchodzisz w rolę Stylisty:
Dobre tło to polowa sukcesu. I tu z niczego można zrobić coś, zwykła płyta z nierówną teksturą, z pęknięciami i przetarciami. Nie muszą to być drogie gadżety, takie tło można wykonać samemu. Pani Kinga większość zdjęć wykonuje w swoim domu, gdzie stół przy północnym oknie, stanowi jej miejsce pracy. Tam powstają jej najpiękniejsze kadry, które możemy podziwiać w czasopismach takich jak Weranda Country. Tam jak sama, mówi najpierw robi duży bałagan, później długo sprząta, a na koniec wynosi z tego odpowiednie kadry. Często rozmawia z produktem, pytając go „Co masz w sobie kochaneczku” i „jaka jest twoja rodzinna stylizacyjna?”. Zastanawia się głośno w jakim kierunku ma podążyć stylizacja kolorystyczna danej sesji, jak dobrać do siebie wszystkie elementy – fakturą, kolorem i stylem – by nie stworzyć zbędnego chaosu, którego nasz odbiorca nie zrozumie. Małe Drobne Finezyjne Figuratywne – główne hasło do zapamiętania. Czyli małe finezyjne elementy rozsypane w kadrze zdjęcia.
Jeśli wchodzisz w rolę Fotografa:
Myślimy tylko o światle. Światło to podstawa wszelkiej dziedziny fotografii. Ważna jest nasza wyobraźnia o światle, jaką ma barwę, kierunek padania. Z której strony mamy światło gdy fotografujemy (bokiem, tyłem, a może z przodu). Kąt padania światła ma znaczenie. Później dopiero liczy się sprzęt. Tyle i aż tyle. Wytrwałość. Konsekwencja i praca.
Zanim zdecydujemy się na poważny zakup sprzętu fotograficznego, warto zapytać o niego Fotografa, a nie Pana w sklepie. Powiedzenie, że to fotograf robi zdjęcie, a nie sprzęt sprawdza się w 100%. Warto przekalkulować budżet i rodzaj sprzętu. Można oczywiście pracować komórką, która zresztą robi dobre zdjęcia, ale jeśli myślimy już o inwestycji, to pomyślmy o aparacie pełnoklatkowym i obiektywie np. zmiennoogniskowym 24-70 mm lub 50 mm F1.4. Ważny jest statyw, który pomaga w pracy. Ułatwia pracę i stabilizuje obraz.
Jeśli wchodzisz w rolę Grafika:
Nie przesadzać z obróbką, należy wydobyć naturalną kolorystykę, tak by zdjęcie wyglądało apetycznie, ale nie było przejaskrawione. Na rynku jest wiele programów graficznych, każdy ma inne upodobania, jest w czym wybierać.
Jeśli jesteś Marketingowcem i działem sprzedaży oraz obsługujesz „sieć”:
Ten merytoryczny wykład poprowadziła dla nas Pani Renata Mogilewska – Selent od 15 lat pracująca w Agencji Reklamowej Branży Kulinarnej. Kiedy fotograf jest przedsiębiorcą – to jego praca powinna przekładać się na dochodowy biznes – podkreśla na samym początku wykładu. Nasze zdjęcia to nie fotografia ukrywana w albumach rodzinnych, nasza fotografia powinna być kampanią produktową, którą prezentujemy w różnych mediach społecznościowych. Możliwości sprzedaży w sieci są dziś ogromne. Możemy prezentować swoje produkty/usługi na Facebooku, YouTube, Instagramie, TikToku i wielu innych.
Trendy zmieniają się szybko, jedno wydarzenie, zdjęcie, produkt w sieci „żyje” bardzo krótko. Za nim są już następne treści. Jest to często nierówna gonitwa. Dane wskazują ile czasu średnio spędzamy w sieci - jest to około 6 godzin dziennie. Co szukamy tam przez prawie 6 godzin dziennie? Badania wskazują, że relaksu, rozrywki, pożytecznych treści, inspiracji, ale też zakupów i produktów.
W sieci trzymamy zdjęciowy „pion” inaczej wyświetli nam się nasze zdjęcie na telefonie inaczej na stacjonarnym komputerze czy tablecie. I tak na Facebooku zdjęcie profilowe 170 x 170 px na smartfonie wyświetli nam się jako 128 x 128 px. Zdjęcie profilowe na Instagramie ważne są „kwadraty” 1080 x 1080 proporcja 1:1.
Samo zdjęcie jednak nie wystarczy, dla odbiorców treści ważne są opisy w Social Mediach, czyli:
- dostępność produktów,
- opis produktu,
- cena,
- metody płatności,
- adres odbioru lub sposób przesyłki.
Odbiorca musi uzyskać wszystkie te informacje w jednym miejscu – inaczej zirytuje się i przejdzie na kolejną ofertę.
Ważne są #hasztagi – często to jest sposób wyszukiwania produktu np. #świeżekwiaty, #sprzedażświeżeowoce. Twoja obecność w sieci musi być spójna z twoją osobą, to co prezentujesz i piszesz musi współgrać z Tobą. Wartościowe jest pokazanie siebie na zdjęciu i swojego produktu. Jeśli zdecydujesz się być twarzą swojej działalności, zyskujesz zaufanie klienta. Musimy zrozumieć, że zdjęcie to narzędzie do osiągania biznesowych celów i warto poszerzać tę wiedzę.
Podczas pokazu pracowaliśmy nad wieloma produktami przywiezionymi przez naszych uczestników. Prezentowaliśmy mleko, sery, syropy, chleby, deski i miody – praca pochłonęła nas tak bardzo, że zatraciliśmy rachubę czasu. Powstało wiele wartościowych kadrów, które każdy uczestnik zabrał ze sobą. I nie miało znaczenia, czy na telefonie czy w aparacie. Pani Kinga starała się doprecyzować i poprawić każdy kadr – pracując na wielu stanowiskach utworzonych przez naszych uczestników. Pani Katarzyna Kowalczyk udzielała wskazówek, dbała by każdy uczestnik wykonał swój idealny kadr.
Jednogłośnie Pokaz zakończył się brawami dla naszych prelegentek. Uczestnicy wyjechali zmotywowani i zainspirowani nową wiedzą. Nowe zdjęcia tego dnia pojawiły się na wielu lubuskich profilach. Nasz Jacek Cipora „Spod Hebelka” doczekał się zdjęcia portretowego z własnoręcznie tworzonymi przez siebie deskami. Ciągły niedosyt wiedzy będzie nas motywował do kolejnego spotkania z fotografią kulinarno – produktową.
Autor: Sylwia Wawrzyniak-Bodnar
Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Schematu II Pomocy Technicznej
„Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020
Instytucja zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi